أكد محمد منصور، رئيس مجموعة المنصور ورئيس شركة مان كابيتال للاستثمار، أن الدولة المصرية وضعت استراتيجية واضحة لصناعة السيارات، موضحًا أن المجموعة استثمرت على أساس هذه الاستراتيجية، معتبرًا أن ذلك يمثل بداية حقيقية لزيادة عدد المصانع في مجال صناعة السيارات في مصر.
وقال منصور في لقاء مع قناة العربية بيزنيس: "إحنا ده كانت الدولة وضعت استراتيجية صناعة السيارات في مصر، وإحنا بنينا على الأساس ده وباستثمرنا على الأساس ده، وأعتقد إن دي هتبقى بداية هنا لزيادة المصانع في صناعة السيارات في مصر".
وأشار إلى التحولات التي شهدتها صناعة السيارات عالميًا على مدار العقود الماضية، موضحًا أن الصدارة في هذا القطاع انتقلت من الولايات المتحدة إلى اليابان، ثم إلى كوريا الجنوبية، بينما كان لأوروبا نصيب في المنافسة، مشيرًا إلى أن الصين اليوم أصبحت تلعب دورًا محوريًا في هذه الصناعة، وخاصة في السيارات الكهربائية.
وأضاف منصور: "أنا أعتقد إن الصين هيبقى ليها دور مهم جداً في صناعة السيارات أيضاً الكهربائية في العالم، وهم عملوا تطور في الجودة وأيضاً في الأسعار، فأسعارهم طبعاً منافسة جداً، فنسبتهم في الأسواق هتبقى أكبر وأكبر".
وأوضح أن الشركات التقليدية القديمة التي كانت تتصدر السوق لسنوات طويلة ستواجه منافسة صعبة في مواجهة التطور السريع في التكنولوجيا الصينية، قائلاً: "الناس كانت دايمًا بتتصور إن الإنتاجية في المصانع الصينية مش بجودة عالية، لكن النهاردة أصبحت ممكن تنافس أي جودة في العالم، وأنا شايف كده يعني".
وتحدث منصور عن خبرته الطويلة في التعامل مع الأسواق الأوروبية والأمريكية، قائلاً: "هو برضه الصين يعني أنا عندي خبرة مع التعامل مع الدول الأوروبية والأمريكية وده كان تاريخنا يعني، وفي الصين طبعاً بنتعامل في قطاع السيارات معاهم وفي قطاعات أيضاً معاهم. في حتة التكنولوجيا هم جايين جايين يعني، فيجب يبقى لنا دور موجود بس لازم يبقى لنا تواجد هناك".
كما أشار إلى أهمية التواجد في مراكز التكنولوجيا العالمية، موضحًا تجربته الشخصية قائلاً: "أنا أما رحت مثلاً أمريكا، أما رحت سيليكون فالي أو سان فرانسيسكو بقيت أروح مرة مثلاً أقعد شهر أو شهرين، وبعدين لقيت يعني عالم تاني خالص. حتى أوروبا قلت أنا كنت عايش في لندن، أوروبا إيه يعني؟ فقلت لا لازم يبقى ليا تواجد".
وأوضح أنه على أساس هذه القناعة أنشأ شركة رأس المال المخاطر "1984" في الولايات المتحدة، قائلاً: "فأنشأت الفنتشر كابيتال فيرم اللي اسمها 1984 مع شاب مصري اسمه رامي أديب، وهو النهاردة يعني فنتشر كابيتال هو اللي بيساعد بقى الستارت أبس اللي بتتم في أمريكا، فلازم لحد يبقى لازم لنا تواجد".
واختتم منصور حديثه بالتأكيد على أن المرحلة القادمة تتطلب تواجداً مصريًا قويًا في الأسواق العالمية والتكنولوجية، لضمان مواكبة التطور السريع في صناعة السيارات، خاصة في مجال السيارات الكهربائية والتقنيات الحديثة.
تابعوا آخر أخبار العقارية على نبض