المؤتمر الاقتصادي| السيسي: هتسألوا ليه معملتش مستشفيات؟ عشان مقدرش


الاحد 23 أكتوبر 2022 | 01:25 مساءً
الرئيس السيسي
الرئيس السيسي
العقارية

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي: «الحكومة طورت البنية التحتية لصالح الناس، الناس كانت موجودة وبتتعذب أثناء حركتها في أي محافظة، وده اتحسن بشكل كبير ولسه مكملين فيه».

وأضاف خلال فعّاليات «المؤتمر الاقتصادي – مصر 2022»: «الفكرة مش فكرة فقر وعوز، ولكن مصر دولة فيها 100 مليون، تفتكروا الحجم المالي اللي مفروض يُنفق عليها كام؟».

بناء الفصول الدراسية والمستشفيات

وتابع: «إحنا بنبني 21 ألف فصل في السنة، في الحقيقة إحنا محتاجين 60 ألف، ليه مش بنعمل ده عشان معندناش، وحجم أرصدة المستشفيات في مصر يساوي 50% من المطلوب، يعني لسه محتاجين مستشفيات قد اللي عندنا مرة كمان، هتسألوا ليه معملتش، عشان مقدرش».

واستكمل الرئيس السيسي قائلًا: «عشان يتعمل كل ده لابد يكون فيه تضحية، والتحدي يكون قد الحلول المطروحة وده محصلش، لقينا التحديات أكبر».

واستطرد السيسي قائلًا: «كل أسرة عندها حد ثانوية عامة أو زواج بنت، بيعملوا حسابهم خلال السنتين أو السنة دي، بيتنازلوا عن بعض المطالب أو الرفاهيات، من أجل دعم نجاح البنت أو الولد».

فعّاليات «المؤتمر الاقتصادي - مصر 2022»

تنطلق اليوم الأحد، فعّاليات «المؤتمر الاقتصادي - مصر 2022»، بعنوان «خارطة طريق لاقتصاد أكثر تنافسية»، والذي يناقش الوضع الاقتصادي في مصر والعالم، بالإضافة إلى فرص دعم الاستثمار، بمشاركة واسعة لنخبة من كبار الاقتصاديين، والمفكرين، والخبراء المتخصصين.

وتتضمن أجندة المؤتمر العديد من الجلسات على مدار أيامه الثلاثة، وفق ثلاثة مسارات أساسية؛ حيث يشمل المسار الأول، السياسات الاقتصادية الكلية، فيما يركز المسار الثاني على تمكين القطاع الخاص وتهيئة بيئة الأعمال، ويُخصص الثالث لصياغة خريطة الطريق المستقبلية للقطاعات ذات الأولوية في برنامج عمل الحكومة للفترة المقبلة، وسيشهد هذا المسار انعقاد عدد من الجلسات الزمنية التفاعلية التي تناقش رؤى وأفكار الخبراء حول ماهية السياسات المطلوبة؛ لتحقيق المستهدفات القومية في عدد من القطاعات ذات الأولوية بالنسبة للاقتصاد المصري وطبيعة الإجراءات المطلوبة لتجاوز التحديات القائمة التي تواجه هذه القطاعات.