مصطفى بكري: في زيادة في الأسعار وبتوع الساحل بيستفزوا الناس


الخميس 15 سبتمبر 2022 | 09:04 مساءً
مصطفى بكري
مصطفى بكري
العقارية

انتقد الإعلامي مصطفى بكري، تصرفات بعض رواد منطقة الساحل الشمالي، التي وصفها بالاستفزازية.

وقال "بكري"، خلال برنامج "حقائق وأسرار"، المذاع على قناة "صدى البلد"، اليوم الخميس: "في زيادة في الأسعار وفي ناس بتمص دم الشعب المصري، وبتوع الساحل بيستفزوا الناس"، متابعًا: "اللي بيحصل في الساحل ومظاهر عمرنا ما شفناها في أي عهد او زمن، دي ناس ناسيه ان اغلبيتنا ناس تعبانة وبيستفزونا اللي بيشتري عربية بـ 5 مليون ماشي بس بلاش استفزاز وبص للغلابة.. انتم بتعملوا حالة استفزاز طبقي في المجتمع وبقول للناس في الساحل الشمالي ريحوا شوية".

وأضاف بكري "أنا شوفت فيديو لأخ خليجي بيتكلم عن السيارات اللي موجودة في العلمين، والله ولا كأننا دولة عندها فائض كبير، بتشتري سيارة بـ 8 مليون ماشي بس بلاش تستفز الناس، نرجوا من إخوانا بتوع دولة الساحل الشمالي يبطلوا يستفزونا"، مضيفًا: "الشكوى الأساسية للمواطنين هي ارتفاع الأسعار، أين الأجهزة الرقابية، الرئيس مش هيعمل كل حاجة لوحده، دي بلدنا محتاجين نطبطب على الناس، ونمسك أي حد بيزود أسعار على الناس".

وأكمل: "الناس عايزة الستر، محدش عايز يبقى باشا، شوفلنا حل في أسعار المياه والكهرباء اللي طالعة نازلة"، مردفًا: "نتمنى أن يحدث استجواب في مجلس النواب الفترة المقبلة، كما يجب على الإعلام أن يواجه التشكيك".