منهم السويدي وياسين منصور.. النقل تتعاقد مع رجال الأعمال لتسمية محطات بأسمائهم مقابل تكاليف الإنشاء


الاربعاء 17 اغسطس 2022 | 08:58 صباحاً
وزير النقل
وزير النقل
محمد محمود

قال وزير النقل، الفريق كامل الوزير، إن الوزارة تعاقدت مع رجال أعمال منهم المهندس أحمد السويدي وياسين منصور، إضافة إلى عدد من الجهات والجامعات، لتسمية محطات بأسمائهم أو أسماء المشروعات التابعة لهم، مقابل دفع تكاليف إنشاء محطات بأسمائهم في مشروعات المونوريل، والقطار الكهربائي الخفيف lLR.

ووجه الوزير خلال مداخلة هاتفية مع الإعلامي أحمد موسى، في برنامجه على “مسؤوليتي”، الشكر إلى جميع مَن تعاقد معهم، لافتا إلى أن ملاك كومباوند كبير جدا في أول شارع التسعين بالتجمع الخامس اتبرعوا بدفع ثمن محطة مونوريل بقيمة 6 ملايين يورو، لافتا إلى أنهم سددوا مليونا والباقي بالتقسيط مقابل تسمية المحطة بأسمائهم.

وأضاف الوزير: تخيل لما المونوريل ده ينزل كده أمام الكومباوند، ومكتوب على المحطة 1 شارع التسعين، وكل اللي رايح واللي جاي شايف إن دا 1 شارع التسعين.

وتابع الوزير: "المهندس أحمد السويدي مشكورا هنسمي محطتين في مشروع الـLRT عنده محطة السويدي ومحطة ثانية باسم الكلية التكنولوجية، امبارح قدّام الرئيس عبد الفتاح السيسي، وكان عايز يدفع بالجنيه المصري قولتله لأ.. زيك زي الآخرين باليورو".

وتابع: ياسين منصور اتعاقدنا معاه عشان المول بتاعه في أكتوبر والكومباوند بتاعه، هنسمي المحطة باسمه وكله هيدفع باليورو عدا فيه جامعات مصرية اتعاقدت معانا فعلا، لكن خدنا منهم بالجنيه المصري زي مؤسسة الأهرام بخصوص الجامعة الكندية أو جامعة مصر.

وتابع الوزير: المعلن هيستفيد من الناحية الإعلانية، واحنا هنستفيد بجزء من تكلفة المحطة، موضحا في هذا الصدد أن الصالة الكبرى في قطار المونوريل محطة عدلي منصور ستحتوي على ماكينات الصرف الآلي ومحلات ومطاعم شهيرة.

وأضاف الوزير أنه تم التعاقد على المحلات والمطاعم أمام محطة عدلي منصور، إضافة إلى الجراج بـ 42 مليون جنيه سنويا.

وفي سياق آخر، أكد كامل الوزير، وزير النقل والمواصلات، أنه تم التعاقد على 1300 عربة سكة حديد من روسيا تكلفتها على مصر ما يقرب مليار يورو.

وتابع الوزير أنه تم توقيع بروتوكول تعاون لإنشاء مصنع مصري لتصنيع عربات سكك حديد وقطارات مترو أنفاق، بالتعاون مع شركة تريك وتالجو لتصنيع 1000 عربة سكة حديد ومترو أنفاق.