السفينة اتخرمت من كل حتة.. مصر تفقد قبطانًا في عرض المحيط الهندي (التفاصيل الكاملة)


الخميس 21 يوليو 2022 | 10:33 صباحاً
العقارية

أثارت حادث اختفاء القبطان المصري سامح السيد في المحيط الهندي جدلاً واسعاً وغضب الكثير من المواطنيين على مواقع التواصل الاجتماعي، خلال الساعات الماضية.

ونشر أحد أصدقاء وأقارب القبطان المفقود، استغاثة لغرق سفينة تجارية يعمل المفقود على متنها في مياه المحيط الهندي.

غرق سفينة تجارية في المحيط الهندي

أعلنت الأكاديمية الأردنية للدراسات البحرية، أمس الأربعاء، أن طالبها السابق القبطان سامح سيد، وأحد أفراد طاقم سفينة المحيط الهندي غير معلوم مكانهما أو محدد مصيرهما حتى الآن.

وأشارت الأكاديمية الأردنية، في بيان لها إلى أن: «الأكاديمية الأردنية للدراسات البحرية تتابع الأخبار المتداولة حول غرق إحدى السفن في المحيط الهندي والتي كان على متنها طاقم من 12 فردا».

وأوضحت الأكاديمية: "تشير الأخبار الأولية بغرق تلك السفينة بعد إخلاء كامل أفراد السفينة لها، بحسب موقع fleetmon.com، إلا أن المتداول بحسب بعض من تواصل مع ربان السفينة بأن 2 من طاقمها، أحدهما سامح سيد، غير معلوم مكانهما أو محدد مصيرهما حتى هذه اللحظة".

القبطان المصري سامح سيد المفقود بالمحيط الهندي

استغاث أحد أصدقاء قبطان سفينة المحيط الهندي سامح سيد، عبر منشور له بفيسبوك، وقال: "اخويا مفقود في عرض البحر و فاضل يومين علي انه يقدر يعيش من غير لاكل و لا شرب و محدش بيتحرك".

وأضاف: بعد إذن الناس كله يعمل شير، حق اخونا وصاحبنا القبطان سامح سيد شعبان كامل خريج دفعة 2020/ 2021 من الاكاديمية البحرية الأردنية شاب من الشباب المحبوبة والفئة المتوسطة داخل محافظة الفيوم، دخل الكلية زيه زي أي حد واتخرج وجه اخد شغل على مركب تجارية سافرت بيه شهر 2 بيتواصل معانا كل فترة عادي.

وتابع صديق القبطان سامح سيد: الشهر اللي فات بعتلنا انا المركبة اتخرمت وبايظة والناس مش عاوزين ينزلوهم ومكملين بيهم وبيلحموا السفينة طبعا، اتجاهم ركبوا من اليابان وبعدين راحوا كوريا والصين المهم كذا بلد لحد جزر المالديف والسفينة اتخرمت طبعا وعملوها وتتخرم.

وتابع: سامح مصور لنا كل حاجة صوت وصورة والمركب بتدخل مياه جم يوم 20/6 عملوا مشاكل مع القبطان وراجعوا واحد مصري من الإسكندرية من كتر المشاكل اللي عملوها يوم 14/7 غرقت المركب كانوا 12 واحد في المياه نزلوا بزورق في نص المحيط الهندي.

واستكمل: أعلن طاقم السفينة استغاثة اقرب سفينة ليهم كانت على بعد 12 ساعة منهم بعد ساعة من غرق السفينة وقع سامح من علي الزورق ف المياه والموج اخده بعيد عن الزورق حاول صاحبه القبطان محمد جمال يلحقه بس للأسف البحر اخد الاتنين كانوا لابسين لايف جاكيت وبعدوا عن المركب، بعد 10 ساعات من الحادث الزورق باظ وبعدها بساعتين السفينة جات اخدت الـ 10 الفاضلين من الـ 12 شخص اللي كانوا على الزورق في سامح ومحمد مش موجودين ولا لقيوا حتي جسسهم».

واختتم صديق قبطان المحيط الهندي منشوره، مناشداً "مش طالبين غير أن الناس تقف معانا عاوزين صاحبنا واخونا حتي لو جثته يا جدعان ساعدونا اللي يعرف حد يكلمه الراجل ده ولد وحيد امه وبتموت عليه لا عارفين هو عايش ولا ربنا توفاه".