السيسي: 500 مليار دولار لتطوير البنية أو إيجاد بنية أساسية مناسبة في مصر


الخميس 16 يونية 2022 | 11:53 صباحاً
الاجتماعات السنوية الـ29 للبنك الأفريقي للتصدير والاستيراد
الاجتماعات السنوية الـ29 للبنك الأفريقي للتصدير والاستيراد
محمد خليفة

وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، رئيس الجمهورية، اليوم الخميس، التحية والاحترام والترحيب بكل الضيوف الموجودين بجلسة افتتاح الاجتماعات السنوية الـ 29 للبنك الإفريقي للتصدير والاستيراد.

وقال الرئيس السيسي: في كلمته خلال الاجتماعات السنوية الـ 29 للبنك الإفريقي للتصدير والاستيراد "أفريكسيم": "اتكلمتم من منظور الاقتصاد ومن منظور قدرة البنوك ومساراتها، وكدا يمكن أخر تعليق اتقال من السيد إمبكي، دا اللي ممكن ابدأ من خلاله كلامي على قارتنا الأفريقية.. وأقول إحنا بنتكلم على حلم أفريقيا بقالنا سنين طويلة فاتت، وبنتكلم حتى 2063، والأمل اللي بنتمناه هتكلم من منظور مش بس الاقتصاد هتكلم من منظور الدولة إزاي دولة تقدر تعمل دا.. إزاي نحقق الكلام بيتقال في كل مناسبة".

وتابع الرئيس خلال كلمته في الاجتماعات السنوية الـ 29 للبنك الإفريقي للتصدير والاستيراد: "ايه الفاصل بين الواقع اللي عاوزين نغيره وبين الرؤية التي ممكن أن تستشرف الخطوات التنفيذية المناسبة لتحقيقه في أفريقيا وفي العالم كله.. دائما أقول إن المقارنات والبيانات بتدينا فرصة على التعرف على الحقائق والاستنتاجات والأهداف، مثال إحنا عندنا في دول العالم كله، بنقول إن فيه أكتر 20 دولة في العالم اللي هما الدول الغنية.. الدول الـ 20 طيب هو العالم كله كام دولة تقريبا 200 دولة يعني 20% من دول العالم فقط هي اللي تستطيع من خلال قدراتها الاقتصادية والصناعية ومواردها، أنها تتحط في المرتبة دي طيب بقيت الدول تروح فين دا أول سؤال".

وأكمل السيسي: "اتكلمتوا على كورونا والأزمة الأوكرانية كانت كاشفة، وأبرزت تحديات وأزمات لينا بالكامل ممكن نستفيد منها.. صحيح، لكن أنا هستفيد من حاجة من دي وأقولكوا يا ترى البنية الأساسية في القارة الإفريقية جاهزة إنها تلبي الطموحات والأماني التي تتمناها شعوبنا".

وقال السيسي: "هديكم مثال على مصر لما جينا نتكلم على مصر، ونتكلم على تطوير البنية أو إيجاد بنية أساسية مناسبة ليها حتى تنطلق للعمل الأفضل احتجنا خلال الـ 7 سنوات الماضية، وأنا مش مبالغ بنتكلم في حوالي 500 مليار دولار، أنا بتكلم على دولة مساحتها مليون كيلو متر مربع، واللي عملناه كان على تقريبا فقط 10 - 12% منها".

وأضاف الرئيس: "طيب القارة الإفريقية اللي فيها 30 مليون كيلو متر مربع.. وبنتكلم على التكامل اللي بتناقشوه.. يا ترى البنية الأساسية اللي تقدر تحقق دا للقارة الأفريقية.. تتكلف كام.. وهييجوا منين.. الكلام دا قولته من 5 سنوات في ألمانيا.. وقولت إذا كنتم عاوزين تغيروا وجه القارة الأفريقية وتخلوها قارة قادرة على إنها تلبي طموحات شعوبها وأمال شبابها محتاجين فقط تعملوا بنية أساسية في القارة دي.. والبنية الأساسية".