من 300 جنيه إلى مليون في الليلة الواحدة.. أسعار المصيف في مصر 2024 (فيديو وصور)


الخميس 13 يونية 2024 | 11:44 صباحاً
أسعار المصيف في مصر 2024
أسعار المصيف في مصر 2024
العقارية

تختلف أسعار المصيف في مصر 2024 بشكل كبير حسب الموقع، ونوع الإقامة، والخدمات المُقدمة، وبشكل عام، يمكن تقسيم أسعار المصيف في مصر إلى ثلاث فئات «اقتصادية - متوسطة - فوق متوسطة».

وتبدأ أسعار الشقق والفنادق الاقتصادية من 300 جنيه لليلة الواحدة، وتتراوح أسعار الفئة المتوسطة بين 500 و1500 جنيه لليلة الواحدة، وتبدأ أسعار الفئة فوق المتوسطة من 2000 جنيه لليلة الواحدة وقد تصل إلى 10 آلاف جنيه أو أكثر، فيما بلغت أسعار الساحل الشمالي (الشرير) مليون جنيه في الليلة الواحدة.

أسعار المصيف في مصر 2024

الاقتصادية:

تبدأ أسعار الشقق والفنادق من 300 جنيه مصري لليلة الواحدة، وتقع هذه الوحدات في مناطق بعيدة عن شاطئ البحر أو تفتقر إلى بعض الخدمات، ومنها «جمصة - بلطيم - بعض المناطق في الإسكندرية».

المتوسطة:

تتراوح أسعار الشقق والفنادق من 500 إلى 1500 جنيه مصري لليلة الواحدة، وتقع هذه الوحدات في مناطق قريبة من شاطئ البحر أو توفر بعض الخدمات الإضافية مثل حمامات السباحة والمطاعم، منها «مرسى مطروح - بعض المناطق في الساحل الشمالي - العجمي».

فوق المتوسطة:

تبدأ أسعار الشاليهات والفنادق الفاخرة من 2000 جنيه مصري لليلة الواحدة وقد تصل إلى 10,000 جنيه أو أكثر، وتقع هذه الوحدات في أفضل المواقع على شاطئ البحر وتوفر جميع الخدمات والأنشطة الترفيهية، ومنها «مراسي الساحل الشمالي - مارينا الساحل الشمالي - قرية الجونة».

أسعار المصيف في الساحل الشمالي

علقت الإعلامية مفيدة شيحة، على ارتفاع أسعار المصيف في الساحل الشمالي بعد أن وصلت إلى أرقام فلكية، حيث سلجت نحو مليون جنيه في الليلة الواحدة ببعض الأماكن.

وقالت الإعلامية مفيدة شيحة خلال تقديم برنامج «الستات»، عبر فضائية «النهار»: «محدش بيضرب على إيده، مش لازم تروح تصيف في الساحل، الساحل أسعاره غالية، الحل هو الالتزام باللي نقدر نعمله».

وأضافت: «الناس دي لما تعرف إن إحنا مش ماشيين وراهم، وهما اللي ماشيين ورانا، هنقدر نظبط أسعار الساحل».

وتابعت: «هناك فئة تمتلك عندها إمكانيات مادية وفيرة، مش هقول الساحل الشهير، بس الفئة دي عندهم مشكلة كبيرة جدا وهي الأرننة، كفاية منظرة، احمونا، عايز تضيع فلوسك أنت حر، بس إحنا مالنا».

أسعار المصيف في الساحل الشرير

كما علقت الإعلامية سهير جودة، قائلة: «بلاش نسمح إن يكون فيه ساحل شرير، إحنا اللي بنشجع على القصة لو قبلنا، القصة فيه مبالغة، إحنا اللي بنشجع هذه المبالغات الكبيرة».

وأضافت:«لازم نرفض ده، ونرفض كل الأسعار اللي غالية هناك، وناخد حاجتنا من الأماكن اللي إحنا رايحين منها».  

أسعار المصيف في مصر 2024
أسعار المصيف في مصر 2024
أسعار المصيف في مصر 2024
أسعار المصيف في مصر 2024
أسعار المصيف في مصر 2024
أسعار المصيف في مصر 2024