المترو: توفير رحلات بـ الاسكوتر الكهربائي مجانا في 4 محطات.. تفاصيل


الاربعاء 27 ديسمبر 2023 | 12:24 مساءً
الاسكوتر الكهربائي
الاسكوتر الكهربائي
العقارية

في إطار توفير المزيد من خدمات النقل لجمهور الركاب، أعلنت الشركة المشغلة للخط الثالث لـ مترو الأنفاق، عن توفير خصما على استخدام السكوتر الكهربائي لمدة خمس أيام من خلال البرومو كود.

خصم على استخدام السكوتر الكهربائي

وقالت الشركة في منشور على صفحتها في فيس بوك: “اركب المترو من أي محطة من محطات صفاء حجازي، هليوبوليس، كلية البنات، أو الأهرام، وكمل رحلتك مع سكوتر رابيت، استخدم البرومو كود “RBT50GL3” واحصل على 50% خصم لرحلتك بالسكوتر، صالح لمدة 5 أيام”.

وجاء ذلك لتشجيع الركاب على استخدام الأسكوتر الكهربائي بالقرب من محطات المترو.

توفير خدمة الاسكوتر الكهربائي بمترو الأنفاق

وأضافت الشركة في المنشور: "تنقلاتك مع الخط الأخضر الثالث أصبحت أسهل، اركب الخط الأخضر الثالث ولما توصل أي محطة من محطات صفاء حجازي، هليوبوليس، كلية البنات، أو الأهرام، هتلاقي سكوترز رابيت مستنياك علشان تكمل رحلتك وتوصلك لوجهتك بكل سهولة.. متنساش البرومو كود “RABBIT-GL3” اللي بيديك خصم 4 جنيهات للرحلة، واللي هي تكلفة فتح السكوتر".

الاسكوتر الكهربائيالاسكوتر الكهربائي

وتابعت الشركة: “تقدر تستخدم سكوتر Rabbit تاني في أي وقت من مكان تواجدك القريب من المحطة علشان يوصلك تاني للمحطة وتحصل على نفس الرحلة المخفضة”.

ووقعت شركة آر إيه تي بي ديف للنقل كايرو، الشركة المسئولة عن إدارة وتشغيل الخط الأخضر الثالث للمترو، بروتوكول تعاون مع شركة رابيت موبيليتي Mobilit Rabbit لتوفير وسيلة مواصلات كهربائية حديثة وسريعة خارج بعض محطات خط المترو الأخضر الثالث.

ويعمل السكوتر الكهربائي فترة تجريبية تستمر ثلاثة أشهر، بهدف تسهيل الانتقال بسعر مخفض من وإلى عدد من محطات الخط الأخضر الثالث وهي محطات هليوبوليس والأهرام وكلية البنات وصفاء حجازي.