لميس الحديدي عن السبلايز: ليه الطالب يجيب "ديتول"


الاحد 17 سبتمبر 2023 | 06:56 صباحاً
لميس الحديدي
لميس الحديدي
العقارية

علقت الاعلامية لميس الحديدي على بداية قائمة الأدوات المدرسية المطلوبة في المدارس، "السبلايز"، خاصة في المدارس الخاصة والدولية قائلة :"لاصوت يعلو هذه الأيام فوق صوت قوائم الادوات المدرسية المطلوبة من الطلاب في المدارس وكل مالمدرسة كانت أغلى تعقد الامر من ناحية المواصفات والاسعار الخاصة بالمطلوب".

وأضافت خلال برنامج "كلمة أخيرة" الذي تقدمه على شاشة "ON"، أنه كلما كانت المدرسة أغلى تزيد القائمة وتعقيداتها، متابعة: "على أيامنا كان الامر أبسط بكثير كانت مقلمة وقلم جاف بج وقلم رصاص أتش بي ومسطرة والة حاسبة لما تطورنا.. لكن دلوقتي لازم مواصفات خاصة درجة لون القلم ولون الصفحة ولون الكراسة أمر شديدة التعقيد وشديدة الاستفزاز وأدوات الرسم وكأن التلميذ وكأنه طالب في كلية الفنون الجميلة أو التطبيقية".

وتابعت: "الاطفال بتضغط على أهاليها وسط ضغوط اقتصادية اسعار إتضربت في عشرة يقلك الدولار والوضع كذا ولما تسأل التجار يقلك الظروف والدولار".

وأضافت: "كل ده كوم وفيه طللبات تانية غريبة زي الديتول وورق توايت وأنا مش عارفة هل الطالب رايح يتعلم ولا رايح ينظف المدرسة مال الطالب بالديتول وورق التواليت والوايبس المناديل المعطرة والصابون السائل هي العيال رايحة تتعلم ولا رايحين ينظفوا الحمام والتواليت.. طيب المدرسة بتجيب إيه؟ المدرس والدكة ؟.. هذا مالم نسمع عنه من قبل".

مردفة: "أيام كورونا كان جايز وأصبح الان الامر واقع دلوقتي بتنظف الحمام وناقص يطلبوا المساحات وفرشة التواليت ولم يعد قاصرًا على المدارس الخاصة والدولية بل إمتد للحكومية أيضًا.

أتمت موجهة رسالتها للمدارس قائلة : "رفقًا بالاهالي مش مستحملين لو أسرة عندهم طفلين أو ثلاثة دول كده إتدمروا لان فاتورة القائمة الواحدة لكل طالب 4 الالاف جنيهاً".