السيسي: طول ما المصريين متماسكين هنعدي أي أزمة.. ومفيش حاجة هتأثر علينا


الاثنين 01 مايو 2023 | 09:28 مساءً
الرئيس السيسي
الرئيس السيسي
أحمد رجب

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، رئيس الجمهورية، اليوم، إن التحديات التي تواجهها الدولة المصرية وتقلق المواطنين لن تؤثر علينا، متابعا أنّه مهما حدث في العالم من أزمات ومشكلات، فلن يمس المصريين شيء: "طول ما الشعب المصري متماسك هنقدر نعدي أي حاجة".

السيسي: طول ما المصريين متماسكين هنعدي أي أزمة

وأكد الرئيس السيسي، خلال كلمته في احتفالية عيد العمال بشركة الشرقية للسكر، حرصه على تقديم أقصى دعم ورعاية للعمال، حيث جرى زيادة الحد الأدنى للأجور، وإطلاق وتعزيز برامج الحماية الاجتماية، وتقديم الدعم اللازم للعمالة غير المنتظمة، ودمج ذوي الاحتياجات الخاصة بسوق العمل.

قال السيسي: "بتابع مواقع التواصل والرأى العام ولقيت خلال الأحداث اللى فاتت إن بقى فيه في مصر ناس بتقول إيه الحكاية؟ والأمور ابتدت تقلل أكتر، وتخوف أكتر وبعدين هنعمل إيه؟.. عاوز أقولكم على حاجة كلمة هقولها لكم.. مهما كانت التحديات في مصر والمنطقة والعالم، مهما كانت، شوفوا طول ما إحنا على قلب رجل واحد ما حدش يقدر يعمل معانا حاجة".

وأضاف السيسي: "مهم قوى خرجت عن سياق الكلمة علشان أؤكد على النقطة دي معاكم، في كل تحدي وتطور وتبقوا قلقانين منه وهيبقى تأثيره إيه علينا؟.. تأثيره ولا حاجة.. مهما حصلت من أزمات ومشاكل في العالم طالما في مصر كشعب متماسكين كده ولا فيه أى مشكلة ونقدر نعدي أى حاجة".