وزير الإسكان: حجم استثمارات الوزارة يقدر بـ 890 مليار جنيه على الأرض


الثلاثاء 25 أكتوبر 2022 | 03:08 مساءً
الدكتور عاصم الجزار
الدكتور عاصم الجزار
محمد محمود

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي إنه سأل الدكتور مصطفى مدبولي وهو وزير إسكان، عن ما يملكه من أموال في هيئة المجتمعات العمرانية، مضيفا: " قالي 750 قولتله ياراجل عاصم الجزار أهو هو وزير الإسكان دلوقتي، قول يادكتور معاك كام".

ومن جانبه رد الدكتور عاصم الجزار قائلا، إن حجم استثمارات الوزارة يقدر بـ 890 مليار جنيه على الأرض، وهي أعمال يم يتم تحصيلها.

وأضاف أن للوزارة في مدن الجيل الرابع شراكات مع القطاع الخاص بـ 13 ألف فدان، بحجم استثمارات تريليون و100 مليار جني، حصة الدولة فيهم 311 مليار جنيه تحصيلهم من 5 سنوات إلى 15 سنة وفقا للمساحة ومدة التعاقد.

وتابع الجزار: " كل دول في مدن الجيل الرابع اللي هما الـ 30 مدينة اللي احنا ابتدينا نشتغل فيهم دا التعبير اللي فختمتك قولته إن هذه المساحات المضافة ضافت على الأقل للدولة 10 تريليون جنيه كقيمة مضافة للاقتصاد المصري".

وعلق الرئيس السيسي قائلاً: "ساعت ما قولت الكلام دا كان المهندس شريف إسماعيل رئيس الوزراء وكان وزير المالية موجود كان الدكتور هاني فجه قعدوا معايه وقالولي يافندم احنا ناخد الفلوس وهو أي استثمارات عاوز يعمله نديهاله، أنا بقول للمفكرين الاقتصاديين قولتلهم لا الفلوس هتبقى مع هيئة المجتمعات وأنا أتابعها وانت متاخدش منه حاجة ياوزير المالية وهو مسئول عن كل مشروعات البنية الأساسية لوزاراة الإسكان".

وأضاف: "واحنا بنعمل حياة كريمة مين المسئول هيئة المجتمعات بمئات المليارات طيب هي كانت ممكن تروح لوزارة المالية وتتخص تاني بس أنا ملقتش دا بالمسار اللي فات ناجح لا هو أسيبه يطحن نفسه أيوا دا يطحن نفسه ودا يطحن نفسه علشان نعمل".

وتابع: " قولت لرئيس الهيئة الاقتصادية لقناة السويس معاك كام قالي معييش قولتله ياراجل يعني مؤسسة عملاقة زي دي ميبقاش عندك ملاءة مالية 400 مليار، المليارات عندي ملهاش قيمة بالمناسبة لأن الحلم كبير أوي".